بازار خودروی ایران پذیرای سوبارو XV خواهد بود؟

نقدوبررسی سوبارو XV ژاپنی در بازار ایران

به گزارش گروه نقدوبررسی مجله تک، محصولات ژاپنی بویژه در حوزه خودرو به واسطه دوام و استقامت بی‌مثال و استهلاک کم فروش مناسبی در سراسر جهان و از جمله بازار خودروی ایران دارند.

به دلیل قوانین سختگیرانه واردات و عملکرد ضعیف شرکت‌های واردکننده، برخی از برندهای خوش‌نام ژاپنی نظیر هوندا و سوبارو نتوانستند به موفقیت مناسبی در کشورمان دست پیدا کنند.

در این بین سایر برندهای ژاپنی نظیر تویوتا، نیسان و میتسوبیشی نیز در مواجهه با مواردی همچون افزایش تعرفه و سپس ممنوعیت واردات یا چند برابر شدن قیمت‌ها، سهم بازار خود را اندک اندک به رقبای کره‌ای و سپس چینی‌ها واگذار کردند.

سوبارو لگالسی و فارستر موفق نبودند

محصولات سوبارو در دوره کوتاهی و در دو مدل، یعنی سوبارو لگاسی و سوبارو فارستر به بازار ایران راه یافتند اما با وجود مزیت‌های قابل توجه نتوانستند به صورت جدی وارد بازار کشور شوند.

تعداد دستگاه‌های وارد شده از این دو مدل به کشور بسیار اندک هستند. قطع همکاری سوبارو با شرکت‌های ایرانی و مشکلات دیگر، موجب شد که دیگر شاهد عرضه محصولات این کمپانی نباشیم.

ورود سوبارو XV با ظاهری ماجراجویانه

سوبارو کراس ترک یا آنطورکه در بازار اروپا نامگذاری می‌شود، یعنی سوبارو XV، یک CUV یا کراس‌اوور است. این خودروها به طور معمول‌هاچ‌بک‌هایی ارتقا یافته و بلند قد هستند که فاقد هرگونه جذابیت بوده و صرفاً خودروهایی مقرون به صرفه و کسل‌کننده برای مصارف خانوادگی هستند.

اما سوبارو کراس ترک، بر خلاف بسیاری از کراس‌اوورهای بازار جهانی، ظاهری ماجراجویانه دارد و موجب ترشح آدرنالین در خون شما می‌شود.

تایرهای همه جا رو، ارتفاع زیاد از سطح زمین و نصب سیستم تمام چرخ محرک Symmetrical All-Wheel Drive، به شما یادآوری می‌کند که سوبارو کراس ترک، یک کراس‌اوور با قابلیت عبور از مسیرهای آفرودی است.

در نسل جدید، سوبارو کراس ترک فضای کابین بزرگ‌تری دارد و با استفاده از عایق‌بندی بهتر، سر و صدای وارد شده به اتاق، شدیداً کاهش یافته و با کابین آرام‌تری روبرو هستیم. ستون A باریک شده و در ترکیب با شیشه جلو که انحنای قابل توجهی دارد، نمایی بسیار شکیل و جلوه‌ای عالی را ایجاد کرده است.

ظاهر سوبارو کراس ترک در این سال‌ها چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته و شاهد برخی تغییرات جزئی بوده است. در نمونه‌های ساخت سال 2015 و قبل، سپر جلو ظاهری ساده دارد و فلاپ‌های کمی‌ در اطراف بدنه نصب شده است.

بازار خودروی ایران پذیرای سوبارو XV خواهد بود؟
بازار خودروی ایران پذیرای سوبارو XV خواهد بود؟

در مدل‌های 2016 و 2017، یعنی نسل مورد بررسی، قطعه‌ای فلزی در کنار مه شکن‌های جلو قرار گرفته و فلاپ‌های بیشتری در اطراف خودرو به چشم می‌خورند. در آخرین نمونه، یعنی نسخه‌ای که در زمان حال به بازار جهانی عرضه می‌شود، محافظ‌های پلاستیکی مشکی رنگ سپر جلو و نواحی جانبی را در بر گرفته‌اند.

کابین سوبارو کراس ترک ارزان‌ترین محصول در سبد تولیدات

سوبارو کراس ترک ارزان‌ترین محصول در سبد تولیدات سوبارو است و ممکن است پیش داوری موجب شود تا دید اشتباهی در مورد کیفیت کابین و تجهیزات به کار رفته در آن داشته باشیم، اما با نگاهی دقیق به کابین جادار سوبارو کراس ترک، معنای واقعی کیفیت ژاپنی را متوجه خواهید شد.

در ساخت کابین از مواد و قطعات بسیار باکیفیتی استفاده شده که در همان ابتدای ورود، ارزان قیمت بودن سوبارو کراس ترک را از یاد شما می‌برد. دوخت نارنجی در ترکیب با تریم مشکی رنگ، حالتی جذاب به نمای داخلی کراس ترک داده و جنس چرم استفاده شده در تریم کابین، بسیار نرم و لطیف است.

ظرافت در طراحی دکمه‌ها و ادوات کنترلی نیز رعایت شده و به راحتی و با لمس هر دکمه، می‌توانید فرامین خود را اجرا کنید.

قدرت استقامتی

اشتراکات بین سوبارو ایمپرزا و سوبارو کراس ترک، تنها به ظاهر خلاصه نمی‌شوند و در قسمت قوای فنی، سوبارو از یک پیشرانه مشترک در این دو محصول استفاده کرده است.

موتور دولیتری چهارسیلندر تخت (Boxer)، با تزریق مستقیم سوخت، قدرت بخش مشترک هردوی این خودروهاست که در نسخه‌های جدید این موتور، از یک بلوک تقویت شده برای فشرده‌سازی مخلوط سوخت و هوا استفاده می‌شود.

سوبارو ادعا می‌کند در نسخه 2018 و 2019، موتور نسبت به نسل قبلی، هشتاد درصد تغییر داشته و حدود 12 کیلوگرم سبک‌تر است.

طراحی جدیدی برای دریچه گاز سوبارو کراس ترک در نظر گرفته شده و حاصل مستقیم آن شتابگیری اولیه بهتر خودرو نسبت به نسل قبلی است.

علاوه برآن، قدرت خروجی موتور نیز تغییر کرده و هم اکنون به 152 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه رسیده است، در حالی‌که نسل قبلی، قادر به تولید 148 اسب قدرت بود.

بازار خودروی ایران پذیرای سوبارو XV خواهد بود؟
بازار خودروی ایران پذیرای سوبارو XV خواهد بود؟

گشتاورد 200نیوتنی

با این وجود، گشتاور خروجی بدون تغییر باقی مانده و حدود 200 نیوتون متر است. سیستم AWD، وظیفه توزیع اتوماتیک قدرت بین چهارچرخ را بر عهده دارد، در تیپ‌های پایین، سوبارو کراس ترک با گیربکس شش دنده دستی عرضه می‌شود.

اما در تیپ‌های میانی و بالاتر، سوبارو برای کراس‌اوور خود، جعبه دنده CVT را در نظر گرفته است. عملکرد سوبارو کراس ترک در کل مقرون به صرفه بوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است.

هدف اصلی ساخت این پیشرانه، همانند بسیاری از خودروهای ژاپنی مشابه، دوام بالا و عملکرد مقرون به صرفه بوده است، پس نباید توقع داشته باشید که سوبارو کراس ترک شتاب فوق العاده‌ای داشته یا مناسب مسابقات خیابانی باشد و بهتر است تا در مسافرت‌های خانوادگی طولانی مدت آن را به چالش بکشید. شتاب سوبارو کراس ترک، رقمی‌در حدود 12.5 ثانیه به صورت رسمی‌است.

داستان متفاوت سوبارو در بازار ایران

سوبارو کراس ترک XV در بازار جهانی، خودرویی پرفروش است که به واسطه استهلاک پایین، کیفیت با دوام و قابلیت‌های فراوانش شناخته می‌شود، اما هنگامی‌که این خودرو را به بازار بسته و انحصاری ایران می‌آورید، داستانی کاملاً متفاوت در انتظار شماست.

انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو، به راحتی امکان پذیر نیست و باید نهایت دقت را در استفاده از لوازم مصرفی مورد استفاده به خرج دهید. علاوه برآن، به واسطه نبود نمایندگی رسمی‌ از جانب سوبارو در ایران، برای تهیه قطعات ظاهری و تجهیزات بدنه، با دردسرهای بسیاری مواجه خواهید شد.

تمامی‌ این دردسرها، بهایی است که مالک خودرو برای خاص و منحصر به فرد بودن می‌پردازد، و البته اگر استفاده چندانی از خودرو نداشته باشید، سوبارو کراس ترک XV با ذات ژاپنی خود، جواهری ارزشمند، بی‌دردسر و کمیاب در اختیار شما خواهد بود.

بازار خودروی ایران پذیرای سوبارو XV خواهد بود؟
بازار خودروی ایران پذیرای سوبارو XV خواهد بود؟

با توجه به اینکه تعداد نمونه‌های سوباره XV به کشور با پلاک ملی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، نمی‌توان قیمتی برای آن در بازار پیش‌بینی کرد، اما باید بدانید که قیمت سوبارو XV در نمونه‌های صفر کیلومتر 2019 از حدود 29 هزار دلار شروع می‌شود.

*بیشتر بخوانید

*مک لارن هم وارد بازار گوشی شد

باید گفت که قیمت این خودرو هر آنچه باشد، لااقل در بازار ایران جزو خودروهای ارزان قیمت نخواهد بود.

منبع: بانک خودرو

برچسب ها
اخبار خودرو نقد‌و‌بررسی
اطلاعات بیشتر
سایت خبری مجله تک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله تک

به کانال ما بپیوندید و اخبار دسته اول تکنولوژی را قبل از همه مشاهده کند

جوین خروج