نقش کاتالوگ در بازاریابی

به گزارش گروه کسب و کار مجله تک؛ استفاده از کاتالوگ راهی است بهینه برای پیشبرد اهداف بازاریابی، برندینگ و افزایش فروش در بازه‌های زمانی مختلف. علت این امر، قدرت بالای چاپ مذکور در ارائه‌ی قصه‌گونه‌ی ویژگی‌های محصول و خدمات مد نظر شناخته شده است.

به بیان کلی، کاتالوگ ماهیتی شبیه به مجله دارد، مخاطب آن را دریافت می‌کند و طی هفته‌ها و شاید ماه‌ها، بارها صفحات آن را ورق می‌زند، نوشته‌ها را می‌خواند و به عکس‌ها نگاه می‌کند.

نتیجه نهایی بهره‌گیری از ظرفیت این ابزار بازاریابی، به طور حتم، افزایش عمق و تاثیرگذاری مارکتینگ برند خواهد بود.

تاثیرگذاری چاپ کاتالوگ

ذات انسان با شنیدن قصه گره خورده، شاید باورش سخت باشد اما رمان‌های طویل، از داستان‌های کوتاه بیشتر می‌فروشند و مخاطب ثابت بالاتری دارند.

مشابه همین امر را می‌توان در وادی تبلیغات و مارکتینگ مشاهده کرد.

فرض کنید در نمایشگاهی ملی/بین المللی شرکت کرده‌اید، اگرچه نیاز است طیف وسیعی چاپ نظیر پوستر، بروشور و تراکت آماده کنید، اما آنچه در نهایت از شما با مخاطب به خانه یا دفتر کار می‌رود، همان کاتالوگ جامع و کامل است.

در باب تاثیرگذاری چاپ کاتالوگ همین بس که در دنیای مخاطبان چند ثانیه‌ای، هر یک از این چاپ‌ها تا پانزده دقیقه مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

چندین ماه در دفاتر اداری باقی می‌ماند و از همه مهم‌تر، تا بیست درصد قابلیت ساخت اولین فروش اینترنتی را داراست (Denise Lee Yohn در مقاله‌ی “Why the Print Catalog Is Back in Style,” نشان می‌دهد که بیست درصد دریافت کنندگان کاتالوگ، بلافاصله پس از مطالعه، اولین خرید اینترنتی خود از آن برند را انجام داده‌اند.)

چاپ کاتالوگ چگونه موفقیت بازاریابی و افزایش فروش را رقم می‌زند؟

1. کاتالوگ تصمیم به خرید ایجاد می‌کند

طبق مطالعات The Data & Marketing Association (DMA) هشتاد و چهار درصد افراد، پس از مطالعه یک کاتالوگ، نسبت به خرید حداقل یک محصول از برند صاحب آن اقدام کرده‌اند.

دلیل این امر ساده است، برخلاف اکثریت قریب به اتفاق تکنیک‌های مارکتینگ، ارائه یک کتابچه جامع برای معرفی محصول یا خدماتی خاص، اقدامی فعال (active) و رو به جلو محسوب می‌شود.

به بیان دقیق‌تر، سایر ابزارهای مارکتینگ خود را در معرض نمایش می‌گذارند و به امید یافتن مخاطب، انتظار می‌کشند، اما چاپ‌هایی شبیه کاتالوگ خود را به مخاطب رسانده و ناخودآگاه اما ملموس در جان و جهان او جاری و ساری می‌شوند.

حفظ جایگاه کامل مارکتینگ سنتی

2. کاتالوگ افراد را عمیقا درگیر می‌کند

در کنار تمامی تکنیک‌های مدرن بازاریابی، هنوز مارکتینگ سنتی جایگاه کامل خود را حفظ کرده است.

به این صورت که طراحی و چاپ پوستر تبلیغاتی جلب نظر ابتدایی را انجام می‌دهد.

پوستر و بروشور مخاطب را علاقه‌مند می سازد و در آخر، این کاتالوگ است که چنگک یا قلاب نهایی را انداخته و مشتری بالقوه را بالفعل می‌کند.

3. چاپ کاتالوگ کانال‌های فروش را افزایش می‌دهد

در نگاه اول چاپ یک کتابچه تنها اثرگذاری سنتی دارد.

اما در عمل اینگونه نیست و کاتالوگ کاغذی می‌تواند فروش آنلاین را افزایش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که یک کاتالوگ چیزی در حدود بیست روز توسط دریافت کننده نگهداری می‌شود و در این مدت، راه‌های مختلف خرید، اخذ تخفیف و غیره، شناخته خواهند شد.

4. کاتالوگ برندینگ می‌کند

هر برندی می‌کوشد تا بهتر و بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار شود.

در این راستا بودجه‌های کلانی هزینه می‌شود و صاحبان کسب و کار می‌کوشند از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری کنند.

اهمیت چاپ‌های فیزیکی نظیر کاتالوگ، پوستر

نتایج مطالعات پژوهشی در حوزه مورد بحث نشان می‌دهد که بین تمامی ابزارهای موجود، هنوز هم چاپ‌های فیزیکی نظیر کاتالوگ، پوستر، بروشور و غیره برگ برنده هستند.

5. کاتالوگ فضای خالی تبلیغات را پر می‌کند

محتوای قرار گرفته در فضای مجازی (به خصوص شبکه‌های اجتماعی) معمولا تبلیغاتی و تهی از استدلال‌های علمی است.

اما طراحی و چاپ پوستر و سایر ابزارهای کاغذی نیز محدودیت ارائه مطلب دارند.

در نتیجه، جای ارائه اطلاعات دقیق، علمی و قابل اتکا خالی است.

این جای خالی را، چاپ کاتالوگ‌هایی درجه یک و اصولی پر می‌کند.

*بیشتر بخوانید

*کسب‌وکار خانوادگی چه مزیت‌‌هایی دارد؟

6. کاتالوگ مشتری را اختصاصی می‌کند

همانطور که گفته شد کاتالوگ چاپی است نشریه مانند، اگر کسی به شما یک کتاب یا مجله هدیه دهد، بی‌تردید خوشحال می‌شوید و نسبت به شخص احساس تعلق می‌کنید.

هدیه یک کاتالوگ زیبا، درخشان و رنگارنگ نیز می‌تواند حس و حال مشابهی در مخاطب ایجاد کند.

به خصوص اینکه در یک نمایشگاه به صورت حضوری تحویل شود یا اینکه با پست، به آدرسی اختصاصی ارسال شود.

7. اثرگذاری کاتالوگ قابل ارزیابی است

بدون تردید کاتالوگ تنها چاپی است که اثرگذاری آن به طور دقیق قابل ارزیابی است.

شما می‌توانید در یک پروژه مارکتینگ، تعداد مشخصی کاتالوگ را به آدرس‌های مشخصی که از پیش تهیه کرده‌اید ارسال و بازخورد آن را اندازه گیری کنید.

برچسب ها
کاتالوگ
اطلاعات بیشتر
سایت خبری مجله تک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید

بستن
مجله تک

به کانال ما بپیوندید و اخبار دسته اول تکنولوژی را قبل از همه مشاهده کند

جوین خروج