بازی The Outer Worlds تجربه‌ای متفاوت از بازی است

به گزارش گروه نقدوبررسی مجله تک |بازی The Outer Worlds  یک بازی نقش آفرینی اول شخص خوش ساخت در دنیایی عجیب و متفاوت است که در تایم لاینی متفاوت رخ می‌دهد.

رد پای New Vegas در جای جایِ این بازی دیده می‌شود و حتی بعید نیست که در قسمت‌هایی از بازی یادِ سری Borderlands یا Mass Effect هم بیفتید.

کمپانی Obsidian پیش از این با خلق کردن دنیاهای New Vegas و Star Wars Knights if the Old Republic II ثابت کرده بود که می‌تواند مخاطب را ساعت‌های پی در پی سرگرم کند و اکنون در The Outer Worlds آن‌ها حرفه ای تر از همیشه، دنیایی را ساخته‌اند که شاید بتوان گفت بهترین کار آن‌ها تا به امروز است.

داستان The Outer Worlds به این شکل است که در گذشته‌ای متفاوت از حوادث تاریخی شناخته شده رخ می‌دهد.

طبق تاریخ، در سال ۱۹۰۱ رییس جمهور وقت ایالت متحده، ویلیام مک کینلی توسط آدمکشی به قتل می‌رسد و تئودور روزِوِلت رییس جمهور آمریکا می‌شود.

اما در The Outer Worlds اوضاع جور دیگری است، ویلیام مک کینلی هیچ وقت کشته نمی‌شود و اداره کشور را بر دست می‌گیرد.

او به کمپانی‌های بسیار بزرگ تجاری اجازه می‌دهد تا بر جامعه سلطه پیدا کنند و کاپیتالیسم همه زمین را فرا بگیرد.

برخی از این کمپانی‌ها حتی کلون‌هایی به سیارات دیگر می‌فرستند تا بیزینس خود را گسترش دهند. در این میان سفینه‌ای به نام Faster Than Light (سریع تر از نور)، به قصد پیاده کردن کلون‌ها در دورترین نقطه کهکشهان از زمین خارج می‌شود، اما در میانه راه منحرف شده و تغییر مسیر می‌دهد و نهایتاً در گوشه‌ای از کهکشان رها می‌شود.

بازی The Outer Worlds تجربه‌ای متفاوت از بازی است
بازی The Outer Worlds تجربه‌ای متفاوت از بازی است

اینجا نقطه‌ای است که بازی شروع می‌شود و مرد نسبتاً پیری با شکل و شمایل دانشمندها شما را از‌هایبرنیشن یا خواب طولانی مدت‌تان بیدار می‌کند و از شما می‌خواهد تا به او کمک کنید تا بقیه را هم از این حالت در بیاورید.

پس از انتخاب کلاس، نام، قابلیت‌ها و چهره ی شخصیت خود، نهایتاً به سیاره‌ای جدید قدم می‌گذارید تا به دنبال حقیقت این غول‌های تجاری بروید و ببینید اصلاً جریان از چه قرار است و چه نقشه‌ای در ذهن سرمایه داران وجود دارد.

اولین چهره‌ای که در بازی می‌بینید. جالب است بدانید در این بازی به جز یک NPC همه می‌توانند بمیرند. یعنی شما این قابلیت را دارید که افراد دخیل در داستان را هم بکشید که البته کشتن آن‌ها پیامدهایی در بازی خواهد داشت.

شخصی سازی بازی با کم کردن دیالوگ

از آنجایی که The Outer Worlds المان‌های غلیظ نقش آفرینی دارد، دیالوگ انتخاب کردن یکی از اصلی ترین کارهایی است که در این بازی انجام خواهید داد.

البته کاراکتر شما به شیوه ی کاراکترهای بازی‌های اول شخص دهه ی پیش لال است و هیچ حرفی نمی‌زند.

این موضوع در The Outer Worlds اصلاً اذیت کننده نیست، زیرا سازندگان کل عناصر دیگر بازی را نیز جوری تنظیم کرده‌اند که مخاطب حس کند هر کاری که در بازی انجام می‌دهد، مال خودِ خود اوست و به عبارتی دیگر همه چیز در بازی شخصی سازی شده است.

بنابراین این که کاراکتر شما حرف نمی‌زند شاید برای چند دقیقه اول بازی روی اعصاب باشد، اما هرچه در بازی بیشتر پیش می‌روید، بیشتر حس خواهید کرد که انگار خودتان داخل بازی هستید.

این موضوع در دیالوگ‌ها و تاثیری که روی کاراکترهای دیگر می‌گذارید نیز به وضوح قابل مشاهده است.

در هر دیالوگ شما قابلیت انتخاب چندین گزینه ی کاملاً متفاوت از هم را دارید که تا حد بسیار زیادی وابسته به کلاس، رویکرد و مهارت‌هایی است که در طول بازی انتخاب یا کسب می‌کنید.

انتخاب‌های شما در طول بازی بیشتر انتخاب میان «بد» و «خوب» هستند، اما اینکه کجا باید کار خوب را انجام دهید و کجا کار بد را، بخش پیچیده ی ماحرا است.

گاهی اوقات انتخاب یک کار بدتر یا غیر اخلاقی تر، باعث خواهد شد در نهایت جان افراد بیشتری را نجات دهید، بنابراین همیشه پیش گرفتن رویکرد خوب موثر نخواهد بود.

صداپیشگی کاراکترها نیز در جذابیت کل ماجرا تاثیر بسزایی داشته و تمام شخصیت‌های اصلی و فرعی، به شکل هنرمندانه‌ای صداگذاری شده‌اند.

البته در این میان انیمیشن‌های صورت کمی‌تاریخ مصرف گذشته هستند و نمی‌توان آن‌ها را با استانداردهای ۲۰۱۹ در یک ظرف قرار داد.

شاید اگر کمی‌زمان بیشتری روی این بخش صرف می‌شد، The Outer Worlds می‌توانست امتیاز کامل را در این قسمت دریافت کند.

البته این را هم بگویم که این ضعف‌ها در مقابل چیزی که بازی ارائه می‌دهد بسیار ناچیز و جزئی هستند و داستان چند لایه ی بازی، سیستم هدفمند طراحی مراحل و طنز سیاهی که در تمام قسمت‌های بازی دیده می‌شود، جایی را برای شکایت باقی نمی‌گذارند.

طراحی کاراکترها و ماسک‌هایی که بر صورت آن‌ها می‌بینید، آدم را فوراً یاد Fallout: New Vegas می‌اندازد. حدود ۲۰ درصد از افرادی که روی New Vegas کار کرده بودند، در تیم ساخت The Outer Worlds هم حضور داشتند، بنابراین دیدن الگوهای آشنا طبیعی است.

بازی The Outer Worlds تجربه‌ای متفاوت از بازی است
بازی The Outer Worlds تجربه‌ای متفاوت از بازی است

گیم پلی غنی و نقشه باز

در بخش گیم پلی، The Outer Worlds آنقدر غنی است که نمی‌دانم از باید کجا شروع کنم و برایتان بگویم! اول از همه به این نکته اشاره کنم که این بازی، Fallout 4 یا The Witcher 3 نیست که به شکل آزادانه همه جای نقشه را زیر و رو کنید.

درست است که در The Outer Worlds آزادی عمل بسیار خوبی دارید و مراحل جانبی زیادی در گوشه و کنار نقشه منتظرتان هستند، اما این بازی خطی تر از عناوینی بود که از آن‌ها نام بردم.

چینش مراحل بسیار هدفمندتر است و تمرکز اصلی بازی روی این است که داستان را پیش ببرید. بنابراین ساعاتی که برای به پایان رسیدن این بازی احتیاج دارید، چیزی مابین ۱۵ الی ۴۵ ساعت است و خبری از چند صد ساعت گیم پلی با محتواهای بسیار جزئی نیست.

این موضوع برای برخی‌ها که حوصله صرف کردن چند صد ساعت در دنیای یک بازی را ندارند خوشحال کننده است، زیرا The Outer Worlds با وجود شباهت‌های زیادی که به سری Fallout دارد، در این زمینه جمع و جورتر و آسان تر است.

البته آن‌هایی که دوست دارند چندین ماه در دنیای یک بازی غرق شوند هم چیزی را از دست نمی‌دهند، زیرا ارزش تکرار The Outer Worlds با همه کلاس‌ها، دیالوگ‌ها و انتخاب‌های گسترده ای که پیش رو دارید بسیار بالاست و اصلاً با یک بار تمام کردن نمی‌توان از آن دست برداشت!

این بازی، Fallout 4 یا The Witcher 3 نیست که به شکل آزادانه همه جای نقشه را زیر و رو کنید. درست است که در The Outer Worlds آزادی عمل بسیار خوبی دارید و مراحل جانبی زیادی در گوشه و کنار نقشه منتظرتان هستند، اما این بازی خطی تر از عناوینی بود که از آن‌ها نام بردم. چینش مراحل بسیار هدفمندتر است و تمرکز اصلی بازی روی این است که داستان را پیش ببرید.

اختلاف طبقاتی؛ تم اصلی بازی

اختلاف طبقاتی چیزی است که The Outer Worlds روی آن تمرکز ویژه‌ای دارد و این تبعیض طبقاتی به سرعت به یکی از تم‌های اصلی بازی تبدیل می‌شود.

در بازی از افرادی که شغل رسمی‌ندارند به عنوان monster با هیولا یاد می‌شود و حتی دینی جدید بر این سیارات حاکم است که به حکومت کمک می‌کند تا کاپیتالیسم را مقدس تر جلوه دهند.

بیلبوردهای نئونی شرکت‌های بزرگ را در همه جا می‌توان دید و تقریباً از هر چیزی که در بازی استفاده می‌کنید، برندی مخصوص دارد.

بدیهی است که هر کلاس در تعدادی از قابلیت‌ها بهتر از سایر کلاس‌ها عمل می‌کند. منتها در The Outer Worlds با انتخاب کردن یک کلاس، از سایر قابلیت‌ها به شکل کامل محروم نمی‌شوید.

بازی The Outer Worlds تجربه‌ای متفاوت از بازی است
بازی The Outer Worlds تجربه‌ای متفاوت از بازی است

مهارت‌های استادانه

سیستم مهارت‌ها و قابلیت‌هاست که بسیار تمیز و استادانه پیاده سازی شده است. برای هر ارتقایی که در بازی انجام می‌دهید، به ۱۰ امتیاز مهارت (Skill Point) احتیاج دارید.

۱۸ مهارت مختلف در بازی وجود دارد که در ۷ دسته ی مجزا از هم مانند مبارزه، دفاع، رهبری، دیالوگ و … دسته بندی شده‌اند.

تقریباً هیچ کاری در Outer Worlds وجود ندارد که بخواهید آن را بدون به دست آوردن مهارت ویژه اش انجام دهید.

مثلاً اینطور نیست که راه بیفتید و همه ی قفل درها را بشکنید یا سیستم‌های کامپیوتری را هک کنید. برای همه این کارها به پیش بردن مهارت در همان زمینه احتیاج دارید، اما وقتی که پیشرفت می‌کنید، حس بسیار خوبی خواهید داشت.

تفاوت تک تکِ Perkها را در بازی تان حس خواهید کرد و این موضوع عطش شما را برای پیشرفت در همه ی زمینه‌ها بیشتر می‌کند.

اما در Outer Worlds سیستم دیگری هم قرار داده شده که Character Flaws یا ضعف‌های کاراکتر نام دارد. این سیستم اولاً بسیار ایده ناب و دست اولی است، دوماً تعادل بازی را بیشتر کرده.

در بازی‌های نقش آفرینی معمولاً این مشکل وجود دارد که در اوایل بازی بسیار ضعیف هستید و در اواخر بازی سخت ترین دشمنان هم دیگر چالش خاصی برایتان محسوب نمی‌شوند، اما این ضعف‌ها در Outer Worlds باعث شده‌اند تا اواخر بازی هم مانند اوایل بازی برایتان هیجان انگیز باشد.

نکته قابل توجه در این بخش این است که این ضعف‌ها با کاراکتر شما زاده نمی‌شوند و خودتان آن‌ها را به شکل اکتسابی به دست می‌آورید.

برای مثال اگر از نوع خاصی از دشمنان چندین بار پشت سر هم شکست بخورید، نوعی فوبیا در کاراکتر شما به وجود می‌آید که کار شما را سخت تر می‌کند، تا وقتی که با یک Perk آن را بهبود دهید.

در درجه سختی متوسط ۳ ضعف و در درجه سختی بسیار دشوار کاراکتر شما می‌تواند تا ۵ ضعف داشته باشد.

همینطور در این درجه سختی، همراهان شما می‌توانند برای همیشه بمیرند، اما در درجات سختی دیگر پس از مدتی revive شده و به بازی برمیگردند.

تقریباً هیچ کاری در Outer Worlds وجود ندارد که بخواهید آن را بدون به دست آوردن مهارت ویژه‌اش انجام دهید.

مثلاً اینطور نیست که راه بیفتید و همه قفل درها را بشکنید یا سیستم‌های کامپیوتری را هک کنید. برای همه این کارها به پیش بردن مهارت در همان زمینه احتیاج دارید، اما وقتی که پیشرفت می‌کنید، حس بسیار خوبی خواهید داشت.

تفاوت تک تکِ Perkها را در بازی تان حس خواهید کرد و این موضوع عطش شما را برای پیشرفت در همه زمینه‌ها بیشتر می‌کند.

در بخش آخر می‌خواهم از سیستم مبارزات و دیالوگ بازی بگویم که بسیار روان و لذت بخش است. کاراکتر شما می‌تواند در سه زمینه بدن (چیزهایی مانند قدرت بدنی، سرعت و مقاومت)، ذهن (مانند هوش) و شخصیت (مانند کاریزما و محبوبیت) پیشرفت کند.

وقتی در مقوله‌هایی مانند دیالوگ پیشرفت می‌کنید، می‌توانید با صحبت کردن از یک مبارزه قسر در بروید یا همراهان بیشتری را به تیم‌تان اضافه کنید.

بنابراین فکر نکنید که دیالوگ‌ها فقط روشی برای روایت داستان هستند، بلکه بسیاری از آن‌ها تاثیر مستقیم در گیم پلی خواهند داشت.

نکته جالب توجه، وجود کلاسی به نام Dumb (به معنای خِنگ) در بازی است که انتخاب‌های درخت دیالوگش بسیار عجیب و غریب است. هوش زیاد بالایی ندارد و کلاً زیاد توی باغ نیست! بازی با این کلاس نیز لذت‌های خاص خودش را دارد.

مبارزات تمام عیار با سلاح‌های فوق‌العاده

The Outer Worlds در بخش مبارزات سنگ تمام گذاشته است. ۵ نوع اسلحه در بازی دارید؛ اسلحه‌های تک دستی، دو دستی، اسلحه سبک، اسلحه‌های دوربرد و سنگین که بیشتر همان اسلحه‌هایی هستند که در فواصل نزدیک می‌توانید از آنها استفاده کنید (مانند پُتک و گُرز).

علاوه بر این‌ها، نوعی اسلحه خاص هم در بازی با نام Science Gun وجود دارد که تاثیرگذاری آن‌ها به مهارت‌های نشانه گیری و حمل سلاح شما ربط زیادی ندارد، در عوض رابطه‌ای مستقیم با مهارت‌های علمی‌ یا Science Skill شما دارد.

سازندگان می‌گویند این اسلحه‌ها را با الهام از باگ‌های بازی در مراحل اولیه ی ساخت بازی درست کرده اند و بخاطر همین است که از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند.

خوشحالیم که بازی در مراحل اولیه این باگ‌ها را داشته، چون سازندگان Obsidian توانسته‌اند به خلاقانه ترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده کنند و از این موضوع خوشحال تریم که بازی نهایی تقریباً هیچ باگی ندارد و کاملاً روان و بدون افت فریم یا گیر کردن اجرا می‌شود.

The Outer World نتیجه ی تلاش صادقانه ی شرکت Obsidian برای خلق یک بازی بزرگ، لذت بخش و بدون باگ است که از یک داستان غنی نیز بهره می‌برد.

درست است بازی اشکالاتی جزئی در برخی بخش‌ها دارد، اما نتیجه ی کار آن قدر عالی است که این اشکالات نیز به چشم نمی‌آیند.

*بیشتر بخوانید

*Amazon Echo چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر می‌خواهید برای بازی‌های دو ماه آخر سال بودجه ای اختصاص دهید، The Outer Worlds را هم به لیست خریدهایتان اضافه کنید، چون این بازی محشر است.

وارد کانال آپارات ما شوید تا ویدیوهای بیشتر را ببینید

کانال تلگرام رو از دست ندید خبرهای بیشتری براتون داریم

منبع: گیمفا

برچسب ها
بازی نقد و بررسی
اطلاعات بیشتر
سایت خبری مجله تک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله تک

به کانال ما بپیوندید و اخبار دسته اول تکنولوژی را قبل از همه مشاهده کند

جوین خروج