بازی GreedFall دست کاربران را برای انتخاب باز گذاشته است

نقد و بررسی بازیGreedfall

به گزارش گروه نقد و بررسی مجله تک؛ بازی Greedfall در زمره عناوینی به حساب می‌ید که مورد کم لطفی منتقدان قرار گرفته است.

هیچ داوری بهتر از خود شخص در دنیای گیم وجود ندارد، چون در پایان نه منتقد گیم اسپات و IGN قرار است با شما بازی را تجربه کند و نه متای بالا یا پایین بازی تضمین کننده لذت بردن شما از بازی است.

داستان اغلب عناوین نقش آفرینی را، می‌توان بعضا در چند کلمه یا حتی یک کلمه خلاصه کرد. از مسائلی چون «انتقام» گرفته تا اهدافی مثل پادشاهی یک سرزمین، پیدا کردن شی یا وسیله‌ای خاص و موارد مشابه مختلف.

با این که معمولا هدف اصلی تقریبا در اکثر مواقع مشخص است، اما مسأله این است که همواره شاهد روایت و اتفافات سلسله مراتبی و زنجیر وار هستیم.

برای مثال هدف کلی یک بازی پیدا کردن وسیله‌ای خاص است. اما شما برای پیدا کردن این وسیله، ابتدا نیاز دارید فردی را پیدا کنید که مکان آنجا را می‌داند.

در ادامه برای پیدا کردن آن فرد، شما باید مکان او را ردیابی کنید. در ادامه برای ردیابی او باید مشکلات مختلفی را حل کند و این زنجیره اهداف، حالتی وابسته به خود می‌گیرد و بدین ترتیب رسیدن به هدف خاص، می‌تواند طیف وسیعی از اتفاقات و اقدامات مختلف را شامل شود. داستان عنوان Greedfall نیز تا حد بسیار زیادی از این قاعده پیروی می‌کند.

داستان بازی در یک جزیره شکل گرفت

داستان بازی، در جزیره‌ای به نام Teer Fradee جریان دارد. جزیره‌ای بزرگ، زیبا و جذاب که خود میزبان گروه‌ها، Faction‌ها و مردم مختلفی است که هرکدام علایق، عقاید و نظرات خود را دارا هستند.

این جزیره، البته پر است هیولاها و موجودات جادویی و مختلف که در جای جای دنیای بازی به چشم می‌خورند. جزیره Teer Fradee به نوعی حالتی مخفیانه و جدید دارد و آنچنان برای دنیای بیرون و مناطق مجاور شناخته شده به شمار نمی‌آید.

در همچین شرایطی بازیبازان در نقش فردی به نام De Sardet پا به این جزیره می‌گذارند. De Sardet دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. صحبت و مذاکره با گروه‌های مختلف ساکن Teer Fradee جهت برقراری صلح و آرامش ( شخصیت اصلی به نوعی وظیفه ایجاد صلح و ثبات را داراست و می‌توان از او به عنوان Peacekeeper نام برد)، و دوم پیدا کردن درمانی برای بیماری بسیار خطرناک و کشنده‌ای به نام Malichor.

بیماری که سرزمین مادری De Sardet به آن دچار شده است و اگر زودتر درمانی برای آن پیدا نشود، جان بسیاری از مردم از دست خواهد رفت. با این که هدف کلی و اصلی شخصیت اصلی بازی که مخاطبان کنترل آن را بر عهده می‌گیرند از همان ابتدا مشخص است، اما در طی مسیر آنقدر شاهد اتفافات مختلف و پیچ و خم‌های گوناگون هستیم که به راحتی می‌توان از Greedfall, به عنوان ماجراجویی جذاب و طولانی نام برد.

بازی GreedFall دست کاربران را برای انتخاب باز گذاشته است
بازی GreedFall دست کاربران را برای انتخاب باز گذاشته است

کشش داستان بازی قابل قبول است

ابتدا باید بگویم داستان بازی، به طور کلی در از لحاظ جذابیت، کشش و نحوه روایت، در سطح مطلوبی قرار دارد. از همان ابتدا به خوبی با گروه‌های مختلف، مردم محلی، افراد گوناگون و شخصیت‌های مهم به خوبی می‌توانید ارتباط برقرار سازید. داستان کلی بازی نیز به خوبی می‌تواند مخاطب را با خود همراه سازد.

البته نکته بسیار مهمی‌ در اینجا وجود دارد. به Greedfall به چشم عنوانی مانند Dragon age Origins یا Witcher 3 نگاه نکنید. چون اگر بخواهید برای مثال روایت داستان، پیچش‌های داستانی و Plot Twist‌ها، ریتم روایت و اتفافات و همچنین شخصیت پردازی افراد مختلف حاضر در داستان را با عناوینی چون Dragon age Origins یا Dragon Age Inquisition مقایسه کنید.

قطعا بخش داستانی Greedfall را در سطحی پایین تر خواهید یافت. البنه این مسأله تا حدی بدیهی به نظر می‌رسد. نامنصفانه و ناعادلانه است که بدون در نظر گرفتن شرایطی مانند بودجه، نیروی انسانی، شرایط ساخت و دیگر موارد مشابه، لزوما دست به مقایسه خروجی دو عنوان متفاوت، از سمت دو سازنده متفاوت باشیم. این نکته را در ادامه نقد و همچنین هنگام تجربه بازی به یاد داشته باشید.

انتظارات خود را در سطح عقلانی تنظیم سازید. بله قطعا بازی Greedfall عنوانی بسیار جذاب و سرگرم کننده به شمار می‌آید که در بسیاری از زمینه‌ها عملکرد مطلوبی دارد، اما مقایسه جنبه‌های مختلف بازی با عناوین بزرگ که بودجه ای ده‌ها برابری دارند، باعث می‌شود شایستگی‌های این عنوان به چشم نیاید.

شخصیت‌های متعددی در طول مسیر شما وجود دارند که دارای ظاهر، عقاید و اهداف متفاوت‌اند. فراموش نکنید که شما نمی‌توانید همه را از خود راضی نگه دارید.

سردرگمی گیمرها

روایت داستان بازی، در یک سوم ابتدایی در بهترین شرایط خود قرار دارد. اتفاقات نه بسیار گنگ و مبهم هستند که بازی‌بازان را گیج سازند، نه آنقدر شفاف و ساده هستند که هیچگونه جذابیتی نداشته باشند.

همچنین ملاقات و آشنایی با بسیاری از شخصیت‌ها در همان یک سوم ابتدایی داستان صورت می‌گیرد. ریتم اتفاقات و وقایع نیز در یک سوم ابتدایی بسیار استاندارد و مناسب است. از یکطرف شاهد روایتی کند، آهسته و خسته کننده نیستیم و از طرف دیگر، اتفاقات آنقدر سریع و پشت سر هم شکل نمی‌گیرند که بخواهند مخاطب را گیج و سردرگم سازند.

در واقع تعادل بسیار خوبی در بخش ریتم و سرعت روایت داستان وجود دارد. اما چرا می‌گویم در یک سوم ابتدایی داستان در شرایط مطلوب تری قرار دارد؟

دلیل آن این است که در ادامه برخی اتفاقات و مشکلات و ضعف‌هایی در بخش داستانی پدید می‌آورند. برای مثال در بخش‌های ابتدایی داستان شاهد برخی وقایع هستیم که مقدمه ساز اتفاقات پیشرو به شمار می‌آیند.

اما پس از پیشروی در داستان و مراحل، متوجه می‌شوید کمی‌از لحاظ منطق، اتفاقات درست پیش نمی‌روند. همچنین در برخی لحظات شاهد سخنان یا نکاتی هستیم که وعده این را می‌دهند که در ادامه شاهد اتفاقی خاص هستیم.

اما هر چه در داستان پیش می‌رویم هیچ اتفاق خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. البته این مشکل بسیار کلی و ناچیز است و بر تجربه کلی بازی و بخش داستانی آنچنان تاثیر نمی‌گذارد. اما بسیار بهتر بود که بخش داستانی، دارای نقصی در این رابطه نباشد تا مخاطبان بتوانند بیشترین ارتباط ممکن را با بازی برقرار سازند.

بازی GreedFall دست کاربران را برای انتخاب باز گذاشته است
بازی GreedFall دست کاربران را برای انتخاب باز گذاشته است

مخفی کاری در تعیین عنوان

عنوان Greedfall را باید جز معدود عناوین نقش آفرینی جهان آزاد دانست که مخفی کاری در آن وجود دارد و یکسری مهارت در همین زمینه در بخش ارتقأ شخصیت گنجانده شده است.

هرچند امکان استفاده از Stealth Attack یا مخفی کاری جهت پیشروی و گذراندن مراحل در تمامی‌بخش‌ها وجود ندارد، اما با این وجود همچنان می‌تواند در برخی لحظات گزینه مناسبی برای انتخاب باشد.

یکی از نقاط قوت و جذابیت بازی Greedfall, مربوط به گروه‌ها و Faction‌های مختلف بازی است. نه تنها هر گروه و مجموعه لباس، تجهیزات و ظاهر خاص و منحصربفرد خود را داراست، بلکه اعتقادات، خط مشی‌ها و اولویت‌های آنان نیز بسیار با یکدیگر تفاوت دارد.

این تفاوت‌ها در اهداف و ارزش‌ها، منجر به برخی تصمیم گیری‌های جذاب و سرگرم کننده و البته سخت می‌شود. یک قانون نانوشته در عناوین نقش آفرینی وجود دارد. شما نمی‌توانید همه را راضی نگه داشته و همه را نجات دهید. این قانون نانوشته در گریدفال نیز کاملا به چشم می‌خورد.

در طول داستان بازی، شما به ناچار باید تصمیماتی اتخاذ کنید که می‌تواند یک Faction را خشنود سازد و به طور کلی به آن Faction کمک کند و در عین حال کاملا بر خلاف اهداف گروه دیگری انجام شود.

از لحاظ برخورد و انتظارات نیز Faction‌ها تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. برای مثال گروه Order of Theleme کاملا اهداف و انتظارات مذهبی دارد و اعضای این گروه نیز کشیش‌ها و کاردینال‌ها هستند. یا مثلا Bridge Alliance بیشتر شامل تاجران و شیمی‌دانان مختلف است.

اما بهترین و جذاب ترین نکته در مورد گروه‌ها و Faction‌های مختلف این است که آنها کاملا حس و حال واقع گرایانه به همراه دارند. پوشش آنها، طرز صحبت و رفتارشان، اهداف و خط مشی و دیگر مسائل مربوط به هر گروه کاملا منحصربفرد، واقع گرایانه و منطقی است.

در واقع Faction‌های بازی هم پویا و جذاب هستند، هم تاثیرگذار و مهم. البته اشاره به این نکته ضروری است که تصمیمات مختلف مربوط به Faction‌ها، ممکن است در نهایت به نارضایتی و عصبانیت گروهی خاص منجر شود در نتیجه دسترسی به برخی Side Quest‌ها و فعالیت‌های جانبی مربوط به آن گروه امکان پذیر نخواهد بود.

عنوان Greedfall, با وجود کم و کاستی‌ها و مشکلات ریز و درشت، نقش آفرینی به شدت لذت بخشی است.

مبارزات جذاب و سرگرم کننده، اتمسفر فوق العاده دنیای بازی، تعداد قابل قبول سلاح‌ها و آیتم‌ها جهت شخصی سازی و همچنین روایت مناسب داستان، همه و همه دست به دست یکدیگر داده اند تا با عنوانی سرگرم کننده مواجه شویم.

*بیشتر بخوانید

*استودیو Milestones نواقص بازی MXGP را برطرف کرد؟

درست است که پتانسیل بازی هنوز بیشتر از این حرف‌هاست و بازی جای پیشرفت زیادی داشت، اما با این وجود همچنان تجربه بازی به علاقه مندان به عناوین نقش آفرینی پیشنهاد می‌شود.

وارد کانال آپارات ما شوید تا ویدیوهای بیشتر را ببینید کانال تلگرام رو از دست ندید خبرهای بیشتری براتون داریم

منبع: گیمفا

برچسب ها
بازی نقد و بررسی
اطلاعات بیشتر
سایت خبری مجله تک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله تک

به کانال ما بپیوندید و اخبار دسته اول تکنولوژی را قبل از همه مشاهده کند

جوین خروج