ردبول مسابقات فرمول یک را با تغییر راننده ادامه می‌دهد

به گزارش گروه خودرو مجله تک؛ پس از مسابقات فرمول یک گرندپری مجارستان مدیر تیم ردبول کریستین هورنر طی مصاحبه‌ای «پیر گسلی» را به خاطر رقابت با تیم‌های میانه و پایین جدول در مسابقات مورد نکوهش قرار داد.

در انتهای مصاحبه هم بیان کرد که ردبول هیچ گونه قصدی مبنی بر جابجایی او ندارد و او تا پایان فصل جاری راننده تیم ردبول خواهد ماند.

سوال اصلی و مهم اینجاست که از مصاحبه کریستین هورنر تا این روز چه چیزی تغییر کرده که مدیران ردبول تصمیم گرفتند بار دیگر این قمار را انجام دهند و یکی از راننده‌های خود را با تیم تورو روسو تعویض کنند؟

عادتی برای جایگزینی راننده‌ها

الکساندر آلبون جایگزین پیر گسلی شد. اکثرا از شنیدن این خبر تعجب نکردیم چرا که ردبول قبلا نیز دست به چنین کاری زده بود. به نظر می‌رسد این مورد برای ردبول در حال تبدیل شدن به یک عادت است.

در فصل 2016 تیم ردبول به دنبال نتایج ضعیف دنیل کویات در مسابقات مکس ورشتپن را جایگزین او کرد و کویات را به تورو روسو منتقل کرد. در نهایت در انتهای فصل 2017 نیز تورو روسو پیر گسلی و برندن‌هارتلی را به عنوان رانندگان تمام وقت خود انتخاب کرد.

البته پشت این جابجایی‌ها بیانیه ای وجود دارد که در آن تیم ردبول بیان کرده است که این تیم با داشتن چهار راننده تحت قرارداد و چهار صندلی موجود برای آن‌ها در دو تیم دارای موقعیتی استثنایی و منحصر به فرد است و هر زمان که اراده کند می‌تواند از این بیانیه استفاده کرده و موقعیت رانندگان خود را تغییر دهد.

گسلی در فصل 2018 در تورو روسو عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان داد و همگان نیز تحت تاثیر آن قرار گرفتند. او دومین مسابقه فصل (بحرین) را در رده چهارم به اتمام رساند و در نهایت با کسب 29 امتیاز (25 امتیاز بیشتر از‌هارتلی) فصل 2018 را به اتمام رساند.

ردبول مسابقات فرمول یک را با تغییر راننده ادامه می‌دهد
ردبول مسابقات فرمول یک را با تغییر راننده ادامه می‌دهد

خشم مدیر بی طاقت ردبول گسلی را گرفت

پیر گسلی راننده بدی نیست اما او در حالی که می‌دانست عملکردش مرتبا توسط هلموت مارکو که به مدیری سخت گیر و بی طاقت مشهور است کنترل و ارزیابی می‌شود و نتوانست خود را با شرایط تیم و خودروی ردبول وفق دهد.

البته در برخی مسابقات، رگه‌ای از سرعت در وجود او نمود پیدا می‌کرد. برای مثال می‌توان مسابقه سیلورستون انگلیس یا تعیین خط مسابقه باکو را نام برد اما این سرعت دوام و پایداری لازم را نداشت و در اکثر مسابقات او با خودروی خود راحت نبود.

از طرف دیگر با وجود مکس ورشتپنی که در این فصل از هر لحاظ برتر است، شرایط برای گسلی بد و بدتر شد. این عملکرد فوق‌العاده ورشتپن از گرندپری ژاپن فصل گذشته آغاز شده و تنها نقطه تاریک این عملکرد سلسله وار او، گرندپری موناکو 2019 و برخورد با والتری بوتاس در پیت استاپ است که در این حادثه بیشتر تقصیرات بر گردن تیم بود.

ورشتپن تا این جای فصل 2019 با کسب دو پیروزی و سه سکو و مجموع 181 امتیاز در رده سوم جدول قهرمانی رانندگان قرار دارد و فقط 7 امتیاز با والتری بوتاس رده دومی‌فاصله دارد. اما در طرف مقابل پیر گسلی فقط موفق به کسب یک سوم این امتیازات شده است.

مزیت گم نشدنی ورشتپن

موضوع جالب اینجاست که اگر ورشتپن این فصل را از نهمین مسابقه فصل (گرندپری اتریش) آغاز می‌کرد، با وجود تعداد مسابقات کمتر باز هم امتیازات بیشتری نسبت به امتیازات حال حاضر گسلی کسب می‌کرد.

به بیان دیگر اگر 5 سکوی کسب شده ورشتپن در فصل 2019 را حذف کنید، او باز هم در امتیازات بالاتر از گسلی قرار می‌گیرد.

اما مساله مهمتری که در این جابجایی در نظر گرفته شده، قهرمانی سازندگان است. ردبول تا اینجا در جدول قهرمانی سازندگان فقط 44 امتیاز کمتر از فراری دارد و بسیاری از امتیازات این تیم نیز توسط یکی از راننده‌های آن‌ها کسب شده است.

فقط تصور کنید که اگر آن‌ها می‌توانستند دنیل ریکاردو را برای یک سال دیگر در تیم نگه دارند قادر به انجام چه کارهایی بودند. برنامه ردبول برای ادامه فصل، حداقل نبرد بر سر جایگاه دومی است.

بنابراین خروج گسلی و جایگزینی او با آلبون به قولی تیری در تاریکی است و مدیران ردبول معتقدند که ارزشش را دارد.

اگر لوییس همیلتون و مکس ورشتپن را تا اینجای فصل دو راننده برجسته و به نوعی محرک این رقابت‌ها بدانیم، راننده تیم مک لارن کارلوس ساینز (که تا فصل قبل بخشی از برنامه رانندگان جوان ردبول بود) هم تا اینجا آنقدر خوب بوده که او را نیز باید به این دو نفر اضافه کنیم.

ساینز پس از سه مسابقه سختی که اول فصل با مک لارن تجربه کرد بعد از آن جزو رانندگان کم اشتباه ظاهر شد و پیوسته عملکرد خود را در مسابقات بهتر و بهتر کرد و هم اکنون با 58 امتیاز در رده هفتم جدول رانندگان قرار دارد و فقط 5 امتیاز با گسلی رده ششمی ‌اختلاف دارد.

نکته جالب اینجاست که خود ردبول بعدا اعتراف کرد در فرایند از دست دادن ساینز اشتباهات زیادی مرتکب شدند. تصدیق این اعتراف را می‌توان امروز و در تیم مک لارن یافت چرا که عملکرد ساینز در یک تیم رده میانی تا این مقطع از فصل بسیار خوب بوده و او حتی موفق شد مسابقه مجارستان را بالاتر از پیر گسلی به اتمام برساند و در جدول نیز در آستانه گذر از او (گسلی) است.

ردبول مسابقات فرمول یک را با تغییر راننده ادامه می‌دهد
ردبول مسابقات فرمول یک را با تغییر راننده ادامه می‌دهد

این عوامل و فاکتور‌ها (عملکرد ساینز در یک خودروی رده میانی و مشاهده آن توسط ردبول) به اضافه عملکرد خوب آلبون در تورو روسو باعث شد تا ردبول دست به چنین اقدامی‌ بزند.

اگر ورشتپن یا ساینز تا این حد چشمگیر ظاهر نمی‌شدند یا اگر فراری در این فصل به مرسدس نزدیک تر بود و به نوعی برای ردبول غیر قابل دسترس به نظر می‌رسید، در چنین سناریویی گسلی وقت بیشتری داشت تا خود را با شرایط تیم و خودرویی که هیچ گاه نتوانست به ستاپی دست یابد که به او اعتماد به نفس کافی را تزریق کند، وفق دهد.

بنابراین می‌توان نتیجه گیری کرد که ردبول فعلا نیازی ندارد تا نگران این موضوع باشد چرا که موقعیت کنونی برای آن‌ها به منزله تنفس محسوب می‌شود.

اگر ترکیب کنونی (مکس ورشتپن و الکساندر آلبون) جواب دهد، آن‌ها برای سال‌های سال ترکیب قدرتمندی در ردبول و ترکیب ایده آلی در تورو روسو خواهند داشت.

البته باید این احتمال را در نظر گرفت که ممکن است آلبون در مسابقات باقی مانده فصل بدرخشد.

*بیشتر بخوانید

*اوپل کورسا E اولین خودروی برقی مخصوص رالی

در استعداد او شکی نیست اما با در نظر گرفتن فشار وارده به او و همچنین با وجود هم تیمی‌قدرتمندی نظیر مکس ورشتپن، انتظاراتی که از او وجود دارد ممکن است شرایط را برای او حتی از پیر گسلی دشوارتر کند.

منبع: فرمول یک ایران

برچسب ها
تخت گاز فرمول یک
اطلاعات بیشتر
سایت خبری مجله تک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله تک

به کانال ما بپیوندید و اخبار دسته اول تکنولوژی را قبل از همه مشاهده کند

جوین خروج