موتورسیکلت هوندا CRF را بهتر بشناسید

به گزارش گروه خودرو مجله تک، موتورسیکلت هوندا CRF – موتورسیکلت‌های تریل در حجم‌های 650، 450 و 400 سی‌سی در ایران موجود هستند ولی تصمیم بر این است که صرفاً موتورسیکلت‌های پلاک شدنی را بررسی کنیم و ببینیم برای آفرود روی دو چرخ چه گزینه‌های مجازی پیش رویمان هست.

موتورسیکلت‌های با حجم کمتر از 250 سی‌سی (مثل کلاس 125 و 150 سی‌سی) اساساً توان آفرود نداشته و ارزش بررسی ندارند بنابراین فقط کلاس 250 سی‌سی و بهترین گزینه‌های ممکن مدنظر خواهند بود. کلاس تریل که با عنوان آفرود یا پرشی شناخته می‌شود، در واقع شاسی‌بلند موتورسیکلت‌هاست.

همان‌طور که اتومبیل‌ها روی شاسی‌های مختلف ارائه می‌شوند موتورسیکلت‌ها نیز شاسی‌های متفاوتی دارند. یک موتورسیکلت شاسی‌بلند طبیعتاً مؤلفه طراحی‌اش به قابلیت آفرود، سواری نرم و توانایی عبور از مسیرهای سخت برمی‌گردد.

موتورسیکلت‌های کلاس تریل با فلسفه وزن سبک، چرخ‌های بزرگ و قدرت گشتاور انجین بالا تولید می‌شوند و برخلاف کلاس ریس، حجم 1000 سی‌سی یا بالاتر ندارند. تریل‌ها معمولاً در سطح حرفه‌ای حجم انجین 650، 450، 400 و 250 سی‌سی داشته و به‌صورت تک سیلندر طراحی می‌شوند.

موتورسیکلت هوندا CRF
موتورسیکلت هوندا CRF

برخلاف تصور رایج عمومی، موتورسیکلت تریل دو سیلندر نداریم و همگی تریل‌ها به‌صورت غالب تک سیلندر طراحی می‌شوند تا با تمرکز نیروی یک پیستون، قدرت گشتاور بالاتر و درنتیجه نیروی بهتری برای دنده سنگین فراهم کنند. سرعت بالا برای آنها تعادل را مشکل می‌کند و در فلسفه آنها بجای تاپ اسپید، بیشتر روی قدرت عبور تمرکز شده. همان‌طور که از یک خودرو شاسی‌بلند انتظار تاپ اسپید ویژه ندارید ولی انتظار پیمودن شیب‌های سخت را دارید. تریل هم همین‌طور است! در کلاس تریل معمولاً خبری از فلاپ‌های درشت یا لاستیک‌های تیوپلس و رینگ آلومینیومی‌ اسپرت نیست چون برای آفرود هیچ‌کدام این‌ها به درد نمی‌خورند.

هرجا نام برند هوندا در میان باشد قطعاً می‌توان به آنچه از خط تولید بیرون آمده اعتماد کرد و جز کیفیت از آن انتظار دیگری نداشت. هوندا محصولات کلاس آفرودر خود را با کد CRF تولید می‌کند. بهترین گزینه پلاک شدنی هوندا در ایران CRF 250L است که هم برای تردد در جاده‌های شهری و برون‌شهری و هم آفرود، امکانات مناسبی در اختیار قرار می‌دهد. این موتورسیکلت با شعار “بهترین دوست تو در جاده” توسط هوندا معرفی شده.

طراحی بدنه موتورسیکلت هوندا CRF 

هوندا سی بی آر به شاسی فولادی بسیار محکمش در بین موتور بازها معروف است. شاسی فولادی مخروطی که به بهترین شکل طراحی شده و با ضخامت بخش مرکزی و فرم دو شاخه سینه انجین، فشارهای سنگین و شوک‌های ناگهانی را جذب می‌کند. می‌توانید با این موتورسیکلت هرچقدر دلتان خواست جامپ بزنید، زمین بخورید و بالا و پایین بپرید و نگران ترک خوردن شاسی نباشید!

وزن کلی موتورسیکلت 144 کیلوگرم بوده که با توجه به سبک بودنش، کنترل محور، مهار و تک چرخ زدن با آن ایده‌آل خواهد بود. طراحی کلی، رنگ‌آمیزی و طرح استیکر سی آر اف 250 از روی برادر بزرگتر 450 سی‌سی‌اش الگوگیری شده.

کمک‌های جلو به‌صورت وارونه طراحی شده و بسیار نرم هستند. تک کمک پرولینک عقب نیز با قطر 40 میلی‌متری مقاومت بالایی دارد.

طراحی کله چراغ و فلاپ‌ها آئرودینامیک بوده و مجموع گلگیرها و کاور روی کمک‌ها جلوی نفوذ گل و خاک به سطح متحرک کمک یا روی سطح زین و باک را می‌گیرند.

فلاپ‌های کنار انجین هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا از تجمع گل روی بدنه جلوگیری کنند و همین‌طور در صورت زمین خوردن موتور از شکستگی فلاپ تا حد امکان پیشگیری شود.

صفحه سینی فلزی زیر انجین ضخامت نسبتاً خوبی دارد و از انجین در برابر برخورد با موانع محافظت می‌کند. هرچند می‌شد این صفحه را با میزان مقاومت بیشتری طراحی کرد.

این زین مقداری خشک بوده ولی جنس خوب چرم آن جلوی تعریق بدن راکب را می‌گیرد و با توجه به نرمی‌ شاسی می‌توان خشکی آن را تحمل کرد. همچنین کشیده شدن انحنای زین روی باک یک مزیت در طراحی است. ظرفیت کلی باک 7.8 لیتر (1.8 لیتر ذخیره) است که اساساً حجم گنجایش پایین باک این کلاس به خاطر سعی در کاهش وزن حداکثری موتورسیکلت به نظر می‌رسد.

موتورسیکلت هوندا CRF را بهتر بشناسید
موتورسیکلت هوندا CRF را بهتر بشناسید

ایمنی

برای سی آر اف دو دیسک 296 میلی‌متری برای ترمزهای عقب و جلو پیش‌بینی شده که توسط پمپ‌های دو پیستون مهار می‌شوند. سیستم ترمز آن مجهز به ABS است.

مشخصات فنی

قلب سی بی آر 250 یک انجین چهار زمانه DOHC است که در مجموع 24.5 اسب بخار قدرت به محور پمپاژ می‌کند. انجین 1.8 لیتر روغن در خودش جای می‌دهد. این انجین تک سیلندر به‌صورت شش دنده بوده و 22.6 نیوتن‌متر گشتاور در 6750 دور در دقیقه فراهم می‌کند که نیرویی بسیار مناسب برای آفرود به نظر می‌رسد. انجین 250 سی‌سی CBR روی دنده‌های سنگین عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و تا حد امکان از بازماندن چرخ‌ها روی شیب جلوگیری می‌کند. حداکثر سرعت اسمی‌نیز 140 کیلومتر در ساعت توسط کمپانی اعلام شده.

انجین هوندا از سال 2017 با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید می‌شود. سی آر اف در مدل‌های قدیمی‌صرفاً با هندل روشن می‌شد. ولی از سال 2012 تا 2016 سیستم استارت الکتریکی در کنار هندل عرضه شد. از مدل 2017 به این سو هندل نیز از سیستم آن به‌صورت کامل حذف شده و در مدل‌های جدید تنها به‌وسیله استارت روشن می‌شود.

سیستم خنک‌کننده انجین نیز از نوع رادیات آب خنک بوده که قاب آن به ضربه‌گیر مجهز شده و برای عبور در محیط‌های گرمسیری مثل کویر این سیستم خنک‌کننده مزیت ویژه‌ای خواهد بود.

هوندا سی آر اف 250L گزینه مناسبی برای آفرود است. این موتورسیکلت قدرت شیب زنی و جامپ خوبی دارد و مهم‌تر اینکه استهلاک و درنتیجه مخارج نگهداری آن در مقایسه با دیگر برندهای بزرگ کمتر است.

موتورسیکلت هوندا CRF را بهتر بشناسید
موتورسیکلت هوندا CRF را بهتر بشناسید

*بیشتر بخوانید

*بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران

طراحی آن در کلاس خودش زیباست و استاندارد آلایندگی‌اش برای محیط‌های شهری ایده‌آل است. اگر به دنبال یک موتورسیکلت آفرود قابل اطمینان برای استفاده در سطح شهر و آفرود هستید، سی آر اف هوندا با اتکا به برندی که می‌توانید به آن اعتماد کنید انتخاب خوبی است البته اگر با قیمت آن مشکلی نداشته باشید! در بازار پر التهاب کشور ما در حال حاضر قیمت هوندا CRF250l در حال حاضر حدود 86 میلیون تومان است.

برچسب ها
#Car #Power Honda Carbone Motorcycle Horsepower Motorcycle purchase Reese Class review Street trailer اسب بخار استریت بررسی تریل توان خرید خودرو کلاس ریس موتورسیکلت موتورسیکلت هوندا کرف
اطلاعات بیشتر
سایت خبری مجله تک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله تک

به کانال ما بپیوندید و اخبار دسته اول تکنولوژی را قبل از همه مشاهده کند

جوین خروج