برای توسعه کسب و کار نیازمند بکارگیری فرآیندهای نو هستید

به گزارش گروه کسب و کار مجله تک، برای توسعه کسب و کار خود به‌طور روزانه از چندین‌ و چند فرآیند استفاده می‌کنید. با نتایج حاصل از فرآیندهای ناکارآمد نیز مواجه شده‌اید.

مشتریان ناراضی، همکاران عصبی و مضطرب، کارهای عقب افتاده و افزایش هزینه‌ها، تنها برخی از مشکلات ناشی از فرآیندهای ناکارآمد هستند.

به همین دلیل، وقتی فرآیندی به خوبی کار نمی‌کند، بسیار مهم است که آن را اصلاح کنید و بهبود ببخشید.

فرآیندها می‌توانند رسمی‌ یا غیررسمی‌ باشند. فرآیندهای رسمی‌ مستند هستند و مراحل مشخصی دارند. فرآیندهای غیررسمی‌ معمولا توسط خود افراد ایجاد می‌شوند و ممکن است مکتوب نشده باشند.

بیشتر فرآیندهای کارآمد در یک مورد با هم مشترک هستند و آن هم این که همه آنها برای ساده‌سازی کار شما و تیم‌تان طراحی شده‌اند.

وقتی همه، از مجموعه‌ مراحل آزمایش شده‌ای پیروی کنند، ایرادات و تأخیرات کمتری پیش خواهد آمد، دوباره‌کاری‌ها کاهش خواهد یافت و کارمندان و مشتریان احساس رضایت بیشتری خواهند کرد. وقتی با مشکلات مواجه شدید زمان آن رسیده که فرآیندهای مربوطه را بازبینی و به‌روز‌ رسانی کنید.

برای توسعه کسب و کار نیازمند بکارگیری فرآیندهای نو هستید
برای توسعه کسب و کار نیازمند بکارگیری فرآیندهای نو هستید

مرحله ۱: مکتوب کردن فرآیند

وقتی تصمیم گرفتید که کدام فرآیند را نیاز به بهبود دارد، با استفاده از یک فلوچارت یا نمودار خط شنا، آن را مکتوب کنید. این ابزارها مراحل موجود در فرآیند را به تصویر می‌کشند.

باید هر فاز از فرآیند خود را با جزئیات مورد بررسی قرار دهید چراکه امکان دارد برخی از فرآیندها دارای زیرفرآیند باشند و شما از وجود آنها آگاهی نداشته باشید.

با افرادی که از این فرآیندها استفاده می‌کنند مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ نکته‌ی مهمی‌ را از قلم نینداخته‌اید.

مرحله ۲: تجزیه و تحلیل فرآیند

از فلوچارت یا نمودار خط شنایی که تهیه کرده‌اید برای شناسایی مشکلات موجود در فرآیند استفاده و سوالات زیر را در نظر داشته باشید:

کجای فرآیند برای اعضای تیم یا مشتریان ناامیدکننده و خسته‌کننده است؟

کدام یک از این مراحل افراد را با گلوگاه مواجه می‌کند؟

کجای فرآیند منجر به افزایش هزینه‌ها یا کاهش کیفیت می‌شود؟

کدام یک از مراحل فرآیند نیاز به زمان بیشتری دارند یا منجر به بروز تأخیرات و دیرکرد می‌گردند؟

برای توسعه کسب و کار نیازمند بکارگیری فرآیندهای نو هستید
برای توسعه کسب و کار نیازمند بکارگیری فرآیندهای نو هستید

مرحله ۳: بازطراحی فرآیند

حال باید برای رفع مشکلاتی که شناسایی کرده‌اید، فرآیندتان را مجددا طراحی کنید. بهتر است با افرادی کار کنید که به طور مستقیم با فرآیند سروکار دارند.

نظرات و ایده‌های آنان ممکن است رویکردهای جدیدی را به شما نشان دهد. همچنین اگر آنها در مراحل اولیه‌ ایجاد تغییرات فرآیند مشارکت داشته باشند، احتمال همراهی آنها با اعمال بیشتر تغییرات، بیشتر خواهد شد.

ابتدا مطمئن شوید که همه‌ افراد، شناخت و درکی کافی از فرآیند موردنظر دارند و به‌خوبی می‌دانند که قرار است دقیقاً چه کاری از طریق این فرآیند انجام شود. سپس، بررسی کنید که چگونه می‌توان مشکلات شناسایی‌شده در مرحله‌ی ۲ را برطرف کرد.

برای درک کلیه‌ اثرات ناشی از اجرای ایده‌های تیم خود، با تحلیل اثر شروع کنید. سپس برای شناسایی ریسک‌ها و احتمالات شکست در فرآیند بازطراحی شده‌ خود، از تحلیل ریسک و تحلیل شکست و اثرات آن استفاده کنید.

مرحله ۴: منابع مورد نیاز

حال باید منابع لازم برای پیاده‌سازی فرآیند جدید را تأمین کنید. تمام مواردی را که برای پیاده‌سازی فرآیند لازم دارید، لیست کنید.

جهت انجام این کار باید از راهنمایی مدیران ارشد یا همکاران‌تان در بخش‌های دیگری همچون فناوری اطلاعات و منابع انسانی نیز کمک بگیرید.

با آنها ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید که درک خوبی از فواید این فرآیند برای کل سازمان دارند.

مرحله ۵: پیاده سازی و انتقال تغییرات

به احتمال زیاد بهبود فرآیندهای کسب‌وکار، به ایجاد تغییر در سیستم‌ها، تیم‌ها یا فرآیندهای موجود نیاز داشته باشد. به عنوان مثال شاید لازم شود از یک نرم افزار جدید استفاده کنید، یک عضو جدید برای تیم خود استخدام کنید یا دوره‌هایی آموزشی برای همکاران‌تان برگزار کنید.

برای توسعه کسب و کار نیازمند بکارگیری فرآیندهای نو هستید
برای توسعه کسب و کار نیازمند بکارگیری فرآیندهای نو هستید

مرحله ۶: بازبینی فرآیند

به ندرت پیش‌ می‌آید که چیزی از همان آغاز به‌طور ایده آل و عالی جواب بدهد. بنابراین پس از اینکه فرآیند جدید را راه اندازی کردید، به دقت بر چگونگی پیش‌رفتن کارها در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو نظارت داشته باشید.

*بیشتر بخوانید

*کسب و کار موفق نیاز به مدیریت مواقع و منابع دارد

مطمئن شوید که مطابق با انتظارات شما کار می‌کنند. این نظارت به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را بلافاصله پس از وقوع، شناسایی و برطرف کنید.

برچسب ها
Business customer development employment guide Entrepreneurship how to make money money new processes work پول توسعه چگونه پول دربیاورم راهنمای اشتغال فرایندهای نو کار کارآفرینی کسب و کار مشتری
اطلاعات بیشتر
سایت خبری مجله تک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله تک

به کانال ما بپیوندید و اخبار دسته اول تکنولوژی را قبل از همه مشاهده کند

جوین خروج